JCDecaux wint strijd met Amsterdam om digitale mupi's
- Media
- 24 mrt 2019 @ 00:47
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OutdoorDigitaalReclamePolitiek
- 24 mrt 2019 @ 00:47
- Jeroen Mirck
De rechter heeft geoordeeld dat 28 digitale mupi’s van JCDecaux mogen blijven staan in het centrum van Amsterdam. De rechter stelt het OOH-bedrijf in het gelijk en oordeelt dat de vergunningen onrechtmatig zijn ingetrokken.
In steeds meer steden wereldwijd doet digitaal straatmeubilair met bewegende beelden zijn intrede. In het coalitieakkoord van de Gemeente Amsterdam is echter de wens opgenomen om bewegende beelden uit het straatbeeld te weren. Beleid hiervoor is nog in de maak en wordt deze zomer verwacht.
Tot die tijd verleende stadsdeel Centrum tijdelijke vergunningen voor de 28 mupi’s aan JCDecaux. Nadat er vorig jaar diverse bezwaren op waren binnen gekomen, weigerde de gemeente een nadere toelichting te geven aan de bezwarencommissie. Zodoende kon de commissie niet anders dan de bezwaren gegrond verklaren en dacht de gemeente alsnog onder de vergunningen uit te kunnen.
Onbehoorlijk bestuur
De rechter heeft afgelopen week geoordeeld dat dit onbehoorlijk bestuur is en dat de gemeente dit niet had mogen doen. Ook de dwangsom die de gemeente JCDecaux wilde opleggen is hiermee van tafel. De mupi’s mogen blijven staan.
'Het besluit van Centrum om ons te dwingen de objecten weg te halen heeft ons zeer verrast', zegt Hannelore Majoor, algemeen directeur van JCDecaux Nederland. 'Het ging in tegen de afspraak die we hadden om het nieuwe beleid af te wachten en stond haaks op onze lange samenwerking met de stad. We zijn blij dat de rechter ons nu gelijk geeft en hopen dat we in het vervolg er in goed overleg met de Gemeente uit kunnen komen.'
Sinds 1985 levert en beheert de bushokjes en mupi’s in de gemeente Amsterdam. Met de reclame- inkomsten wordt het nieuwe meubilair geplaatst en onderhouden. Aanvullend daarop krijgt de gemeente een vaste afdracht van de reclame inkomsten. Sinds 2012 is in het contract opgenomen dat de posters vervangen mogen worden voor digitale schermen. Hiervoor moet wel een nieuwe vergunning worden aangevraagd.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Management neemt PXR Media over
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

